Добре дошли! Моля запознайте се с нашите ПОЛИТИКА ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ и УСЛОВИЯ ЗА ПОЛЗВАНЕ
преди да продължите!
Производството, купуването, продаването, разпространението и притежанието на наркотици се наказва от закона в голяма част от държавите по света! Моля запознайте се с местните си закони.

СПАМ

Всичко останало
Публикувай отговор
Семена марихуана
Аватар
Zafor19
Баш Градинар
Баш Градинар
Мнения: 356
Регистриран на: 19 Окт 2019, 09:53
Has thanked: 1241 times
Been thanked: 859 times

firstcitizen написа: 02 Фев 2020, 05:03 Какви мъже е раждала майка България ...
https://www.youtube.com/watch?v=eYft44ZQmGs

#БГКоноп
Така е Фърст, раждала и сега ги ражда. Всички сме от тях и жените и мъжете, и децата. Аз ви знам и ви усещам. Вие сте ми семейство и кураж. Много хубава песен.


П.п. не знам само на мен ли се получава, това от няколко дена, като постна линк на YouTube или сега както ти си пуснал Капитан Петко, не виждам от линка на YouTube картинка, а само пише enjoy music and videos...
Аватар
Фея
Баш Градинар
Баш Градинар
Мнения: 17
Регистриран на: 15 Дек 2018, 12:57
Has thanked: 6 times
Been thanked: 49 times

За гъбите с любов:)
Нобеловият лауреат за литература за 2018 Олга Токарчук в книгата си “Правек и други времена"

Времето на мицела

Мицелът расте под цялата гора, а може би под целия Правек. Твори е
в земята, под мек килим, под трева и камъни, плетене на тънки нишчици, връзчици и кълбенца, с които омотава всичко. Нишките на мицела имат могъща сила и се хващат във всяка грудка земя, оплитат корените на дърветата и придържат големите скали във вечното им бавно движение напред. Мицелът прилича на плесен- бяла, деликатна, студена- лунна подземна коронка, хлъзгави пъпни върви на света. Обрасва по ливадите и скита под пътищата на хората, катери се по стените на къщите им, а понякога, в приливи на сила, незабелязано атакува телата им.
Мицелът не е нито растение, нито животно. Не е в състояние да черпи сили от слънцето, защото природата му е чужда на слънцето. Не го влече към топлото и живото, защото природата му не е нито топла, нито жива. Мицелът живее благодарение на това, че изсмуква остатъците от соковете на това, което умира, което се разлага и попива в земята. Мицелът е живот на смъртта, живот на разлагането, живот на това, което е умряло.
През цялата година мицелът ражда своите студени и влажни деца, но тези, които се появяват на бял свят през лятото и есента, са най-красиви. Край хорските пътища растат челядинки на тънки крачета, в тревата се белеят почти съвършени пърхутки и рогатки, а масловките и серните гъби си взимат съборените дървета. Гората е пълна с жълт пачи крак, маслинени гълъби и чортови манатарки.
Мицелът не дели и не различава децата си, всички дарява със сила за ръст и мощ за сеене на спори. На едни дава миризма, на други способност да се крият от очите на хората, а още други имат форми, които спират дъха.
Дълбоко под земята , в самата среда на Воденицата, пулсира голямо, бяло, сплетено кълбо от нишки, което е сърцето на мицела. Оттук мицелът се разпростира във всички посоки на света. Гората тук е тъмна и влажна. Избуяли къпини оковават дънерите на дърветата. Навсякъде е обрасло с буен мъх. Хората инстинктивно избягват Воденицата, въпреки че не знаят, че тук долу живее сърцето на мицела.
От всички хора само Рута знае за това. Досети се, заради най-хубавите мухоморки, които растат тук всяка година. Мухоморките са пазителите на мицела. Рута ляга между тях и гледа отдолу снежнобелите им фусти, подобни на пънчета.
Рута веднъж чу живота на мицела. Това беше подземен шепот, който звучеше като глуха въздишка, а после се чуваше нежното трополене на грудките земя, когато между тях се провираше нишка. Рута чу биенето на сърцето на мицела, което се случва веднъж на осемдесет човешки години.
От този момент идва на това влажно място при Воденицата и винаги си ляга на мокрия мъх. Когато лежи по-дълго, започва да чувства мицела по-различно- понеже мицелът забавя времето. Рута изпада в сън-не-сън и вижда всичко по съвсем различен начин. Вида отделните подухвания на вятъра, пълния със забавена грация полет на насекомите, плавните движения на мравките, частиците светлина, които седят на повърхността на листата. Всички високи звуци- трелите на птиците, писъците на животните- се променят в бучене и дуднене и се спускат досами земята като мъгла. На Рута ѝ се струва, че лежи така с часове, въпреки че е минал едва миг. Така мицелът владее вемето.“
Аватар
lifestyle
Нов Градинар
Нов Градинар
Мнения: 11
Регистриран на: 05 Фев 2019, 20:58
Has thanked: 80 times
Been thanked: 13 times

Имали фенове/берачи на ядливи гъби тук във форума?
Ходите ли по горите за гъби и кои са ви любимите ?
:)
kot
Баш Градинар
Баш Градинар
Мнения: 452
Регистриран на: 16 Дек 2018, 02:59
Has thanked: 200 times
Been thanked: 1006 times

kingpin написа: 01 Фев 2020, 11:29 приятен уикенд на всички

FB_IMG_1580549190049.jpg
Да е жив и здрав Jorge Cervantes. :)

п.п. големината на тази текстилна саксия доказва, че могат да се добият 1-2 килограма от растние и в по-малки саксии. Няма нужда от 4-5000 литра саксия. Полезна снимка.
Аватар
firstcitizen
Буден
Буден
Мнения: 1993
Регистриран на: 04 Дек 2018, 20:34
Has thanked: 5554 times
Been thanked: 3486 times

lifestyle написа: 12 Фев 2020, 22:30 Имали фенове/берачи на ядливи гъби тук във форума?
Ходите ли по горите за гъби и кои са ви любимите ?
:)
Голям фен съм на гъбите и съм ходил по горите да бера, но вече от гората и поляните бера само дървесни гъби и Пърхутки!
Една от любимите ми гъби е Сърнелата, но съм спрял да я бера....
Имам 2 отравяне с гъби и имам голямо страхопочитание към тях. Едното отравяне ми е като дете, като ги брахме с баща ми и тогава се отрови цялото семейство, но бащата реагира адекватно и всички оцеляхме и бяхме добре. (разминахме се само с диария и повръщане) Майка ми нещеше да чуе за гъби повече, но баща ми направ гъби още на следващата седмица. Хаха Но тогава беше пълно с гъби в гората... След отравянето баща ми почна да дава по някоя гъба на съседското куче преди да ги ядем ние.
Единият път съседското куче се отрови от гъбите, но бащата пак реагира и то оцеля. Знам, че това с кучето звучи грубо, но бащата е луд, а и комшията (собственика на кучето) беше разрешил, защото и той ядеше от гъбите редовно. хах Но тогава имаше много гъба по горите, много гъба!
С гъбите шега не бива! Дори само 1 отровна да има е достатъчно да натрови цялата тава с гъби и всички, които ядът от тях.

Второто ми отравяне беше години по-късно, като си купих от пазара брани гъби от гората... . Направо яд ме хвана, че се отрових с нехалюциногенни гъби, разбирам да съм си ги брал аз и да се отровя или да съм ял халюциногенни и да нещо да се е объкало,
но да продаваш и отровни гъби на пазара си е грехота. Може да прозвучи лудо, но добре, че като дете се бях отровил с гъби с баща ми, че да мога да разпозная отравянето години по-късно... Хубавото е че след 3 дена с диария и пречистване се зарадвах мега много, че съм оцелял и го отпразнувах, като си поделихме със съпругата ми едно ЛСД.

Имам една токсична реакция на Херициум купуван от Китай. (просто беше гледан на мръсно място) От тогава гъби от Китай не ям.

От тогава ям само дървесни гъби и псилоцибинки. :D Дървестните гъби нямат отровни. Но само да са расли на чисто място.
Преди гледах на една пътека едни бяха напръскали с Раудъп :(, а до потъкета имаше дънер с дървесна гъба. След напръскването с Раундъп дървесната гъба оцеля, но си попи токсините и стана една жълта-оранжева все едно някой я е боядисал... най-тъпото е че след време видях, че някое я е обрал тази гъба. (просто беше резната с нож от дънера)

Любимите ми гъби са Кладница, Шийтаки, Рейши (за чай), Херициум (действа ми като стимулант), Пърхутка, Сърнела, Манатарка, Пачи крак, Psilocybe tampanensis и Psilocybe cubensis.

Поне 1 седмично в нас се ядът гъби. Най-често Кладница, Шийтаки или Манатарка. Правим си невероятни пастети от леща и гъби и става по-добър и вкусно от който и да е животински пастет. Направо има вкус на "черен дроб" ....
Много обичам супа с гъби, ориз с гъби и боб с гъби :)

Рейшито и Херициума ги ползваме, като лекарство. Дори понякога Шийтакито го ползваме, като лекарство.

Тъжното ми е да видя, че вече в гората има все по-малко гъби, но това е нормално, защото е суша... :( Замислете се, защо е суша.

След поста на cookie cat почвам да търся Сърцето на Мицела, че да си легна на поляна с Червени Мухоморките. (не го препоъчвам на никого, просто моята лудост се обажда, какво иска да направи )

Важно и полезна информация за вашата безопасност:
Берете гъби само, които познавате и тогава също бъдете с 1 на ум.
Активният въглен е животоспасяващ при отравяния с гъби! С помоща на лъжицата, активният въглен може да се натроши на прах с 1 движение. (на прах абсорбира повече токсини) Добре е да се поеме и порвъне възможно най-бързо след отравянето, преди тялото да е абсорбиралото отровите от гъбите. Също така са полезни големи количества вода, защото тялото се дехидратира, а и му водата помага за чистенето.
Магарешкият бодил ( Обикновен гингер) е добро средство за възстановяване и лечение на черният дроб след отравяния с гъби.

Избягвайте да ядете Печурки, защото в тях има Агаритин и Хидразин, които са канцерогенни и повишават шанса за рак с 25%. Печурката е най-продавата гъба, защото е много бързо растяща, дава много добив и се гледа лесно. Ако ядете Печурки ги обработете термично на висока температурата, защото тогава агаритина и хидразина, както и полезните вещества в гъбите.
Не яжте гъби от Китай, както ви казах, веднъж получих токсична реакция от гъби от Китай. (не се отрових, но не ми беше пиятно никак...) Проучванията показват, че гъбите (както и ориз) от Китай са с повишени нива на Арсен, Олово, Живак и Кадмий. Понякога над максималните норми разрешени от закона. Тези гъби често са третирани с натриев сулфит като "средство против покафеняване", за което е известно, че предизвиква респираторни странични ефекти.
Яжте стари гъби, защото при остаряването на гъбите се намаляват нивата на Хидразин в тях.
Яжте гъби отгледани от вас или от органичен източник, защото тогава аромата и вкуса на гъбите е невероятен, както и полезните им свойства.

П.П Май е време да взема да напрвя една тема за гъбите :D

#БГКоноп
Аватар
kingpin
Градинар
Градинар
Мнения: 93
Регистриран на: 21 Яну 2020, 20:21
Has thanked: 31 times
Been thanked: 54 times

kot написа: 13 Фев 2020, 02:25
kingpin написа: 01 Фев 2020, 11:29 приятен уикенд на всички

FB_IMG_1580549190049.jpg
Да е жив и здрав Jorge Cervantes. :)

п.п. големината на тази текстилна саксия доказва, че могат да се добият 1-2 килограма от растние и в по-малки саксии. Няма нужда от 4-5000 литра саксия. Полезна снимка.
Аз също съм привърженик на по-малките саксии..... 20-25 литра максимум е ОК като за 2 метра растения на открито.
kot
Баш Градинар
Баш Градинар
Мнения: 452
Регистриран на: 16 Дек 2018, 02:59
Has thanked: 200 times
Been thanked: 1006 times

kingpin написа: 13 Фев 2020, 14:09
kot написа: 13 Фев 2020, 02:25
kingpin написа: 01 Фев 2020, 11:29 приятен уикенд на всички

FB_IMG_1580549190049.jpg
Да е жив и здрав Jorge Cervantes. :)

п.п. големината на тази текстилна саксия доказва, че могат да се добият 1-2 килограма от растние и в по-малки саксии. Няма нужда от 4-5000 литра саксия. Полезна снимка.
Аз също съм привърженик на по-малките саксии..... 20-25 литра максимум е ОК като за 2 метра растения на открито.
Отдавна не съм отглеждал навън, но мисля, че 25 литра са малко. Ако отглеждам навън легално по-скоро бих копирал метода на една фирма от САЩ, която не знам в колко точно литра текстилни саксии отглеждат, но растенията им стават с идеални размери да може да го сложиш на гръб и да го занесеш до помещението за сушене. По-лесно е и за обгрижване през сезона, не ти трябва стълба да слагаш мрежи. Но все пак едни 100-200 литра мисля трябва да е саксията. И много важно да е широка. Повечето правят грешка и копаят дълбоки дупки, а трябва да се правят широки и не толкова дълбоки.
Аватар
firstcitizen
Буден
Буден
Мнения: 1993
Регистриран на: 04 Дек 2018, 20:34
Has thanked: 5554 times
Been thanked: 3486 times

Честити працници на Всички :) Петък е !
praznik-min.jpg
praznik-min.jpg (81.38 KiB) Преглеждано 1205 пъти
Важно е днес да уважим половинките си. Хубаво е да ги уважаваме с малки жестове всеки ден, а не само 1 в годината. Но е прекрасно ако направите и 1 ден в годината нещо специалено за тях и нас . За Св. Валентин всички са чували, но чували ли сте, че днес Православната църква отбелязва църковния празник на Успение на Свети Кирил Славянобългарски.



Константин Философ, наречен Кирил, произхождал от семейството на знатните солунски славяни - Лъв и Мария. Учил е в Магнаурската школа в Цариград. Завършил образованието си с прозвището "философ" и бил назначен за патриаршески библиотекар и преподавател по философия.

На него били възлагани различни поръчения с обществен характер. Отегчен от суетата на този свят, Константин избягал тайно в манастира на малоазийския Олимп при своя брат Методий, където създали славянската азбука и превели свещените книги на Православната църква на езика на солунските българи. Кирил починал в Рим на 14 февруари 869 г. и бил погребан в църквата "Свети Климент Римски".

Освен това Трифон Зарезан е силно вкаран в българската култура и митология.
Единствено обредът на св. Трифон стои пряко свързан с резитбата на лозите и това е дало основание на българските учени М. Арнаудов, Хр. Вакарелски, Д. Маринов, Ц. Гинчев да му определят по-специално място в календарната система на българите.

Изследванията с право свързват образа на светеца с трансформация на старите богове Сабазий, Дионисий, Бромий, Бакхус, Ликург.
Лозарският празник на св. Трифон продължава стара земеделска традиция в нов вид, с християнизирането на източноевропейските територии. Неслучайно началото на февруари е онзи календарен период на границата между зима и пролет, в който са съсредоточени преходните карнавални игри, свързани със събуждането на вегетацията и с умиращите и отново възкръсващи богове на Природата.

В православния календар свети Трифон се чества на 1 февруари. Празникът е включен към цикъл от 3 последователни дни, наречени Трифунци – 1, 2, 3 февруари. Те се празнуват, както следва: на 1 февруари – Трифоновден; на 2 февруари – Сретение господне, на 3 февруари – Свети Симеон. Последните два дни са свързани с въвеждането на Иисус Христос в храма от св. Симеон, а в народната традиция те се почитат в чест на вълците, 2 раждат малките си през този период. Тогава жените не режат с ножици, за да не се разтваря устата на вълка, не плетат, не предат и не шият. Приготвят обреден хляб и след като раздадат от него на съседите, слагат залъци от хляба в кърмата на животните – за предпазване и на добитъка, и на хората от вълците.

Св. Трифон е познат и в другите балкански страни, той е закрепен в православния календар и е свързан със смяната на сезоните от зима към пролет. В една молитва от 1690 г. (сръбска редакция) за св. Трифон, се говори, че светецът помолил бога да изгони гъсениците и другите насекоми от лозята и градините и бог сторил това чрез своя ангел. В друг сръбски ръкопис от 16 – 17 век се казва, че против насекоми по ниви и лозя трябва да се запалят кандилата на св. Трифон и посевите да се поръсят със светена вода, като се чете молитва на св. Трифон. В Молдова и Буковина е позната легендата за св. Трифон и Богородица, но в тези райони светецът няма връзка с лозарството. В Румъния празникът се нарича „Трифон на червеите и гущерите“, спазва се забрана за работа, за да има плодородие по посевите. Гърците в Епир правят на деня на св. Трифон колачета, които търкалят по лозята и градините, като казват: „Трифоне, плодородниче, ела в лозето ми и в нивата ми, да ядем и да пием“, като обичаят се спазвал за общо плодородие.

В традиционната култура рязането на лозята е изключително мъжка дейност, жени не се допускат. Така се обяснява и особеното табу за жените през този ден, да не пристъпват територията на лозята „защото не е женска работа и за да ражда лозето“ (с. Рила, Дупнишко). През този ден е забранено на жените и да режат, тъй като „св. Трифон на този ден си отрязал носа“ (с. Момчилово, Варненско).

Обредните практики показват значително единство. Всеки мъж зарязва в своето лозе по 1-2-3-4-5 кютука („гижи“, „главини“) а от всеки кютук или всички пръчки или по 2-3-5 броя. Прекръства се, полива вино около кютука, зарязва с косера и пак полива, като благославя. На места ръсят със светена вода от трифонденския водосвет. В с. Виница, Варненско, виното от бъклицата се плисва в средата на лозето „за берекет, така да тече виното“. В с. Гореница, Врачанско, при поливането благославят „както тече виното, така да расте гроздето“. В с. Елица, Пазарджишко, на зарязаната първа лоза окачват парче „баба“ и благославят: "Да е честито, да е благословено! Пъшките (гроздовете) да станат колкото „бабите“!". В Лясковец на Морава мъжете свалят калпаците си и ги окачват на чуканите, за да е много и черно гроздето като тях.

В Югозападна България зарязването се извършва винаги от 2 души, а благославянето се превръща в ритуална игра с точно определени действия и думи. Мъжът, който реже, застава в единия край на лозето, а вторият мъж е скрит зад някоя лоза, в другия край на лозето.

Първият реже всички пръчки и казва:

„Добро утро, Трифоново лозе!
Да си пълно с грозде!
Болести и буболечки,
ветрове и градушки,
вънка от лозето!“

Скритият мъж се обажда:

„Трифон у лозето!“

Първият мъж отново казва:

„Трифоне, чух те, тука ли си?“

Скритият мъж отговаря:

„Тука, тука!“

Първият пита:

„Къде си, че не те виждам?“

Скритият отвръща:

„Не се виждам, от черно и бело грозде.“

Практиките с лозовите пръчки са едни от най-съществените, наред със зарязването, поливането с вино и благословиите. Те са важен атрибут на празника. Оставят се обикновено на лозето, за да не се „дигне берекета“ от него. В Северна България, в селата покрай Дунав, пръчките се хвърлят в реката, за да тече виното така, както тече Дунава. Една от пръчките винаги се свива на венец, който се поставя на калпака, около кръста или през рамо. От лозови пръчки се приготвя и „короната“ на лозарския цар.
rabota-min.jpg
След зарязването накичените с лозови пръчки мъже се събират на обща трапеза обикновено край пъдарската колиба. В средните и източни райони на Северна България се избира „цар на лозята“. След като всеки стопанин е зарязал своето лозе, всички се събират там, на обща трапеза. На земята върху дълги пешкири се нареждат питите, кокошките и другата донесена храна, както и бъклиците с вино. Голяма китка от босилек, в която са втъкнати три лозови пръчки, се слага в средата. Най-старият и уважаван лозар взима китката и казва: „Който е честит, нека поеме китката и бъде цар!“ Всеки има право да вземе китката, но обикновено младите отстъпват на някой възрастен и опитен лозар и особено на този, който вече е „царувал“ и през неговото „царуване“ е имало не градушки или суша, а плодородие. Щом той поеме китката, останалите му честитят „царството“ и угощението започва. „Царят“ е окичен с венец от лозови пръчки, който носи на главата си, и с друг венец, който слага през раменете си. Той сяда на колесар, качват го на кола или пък лозарите го носят на ръце и под звуците на гайди, гъдулки и тъпан се отправят към селото или града. Там спират пред всяка къща. Домакинята на дома изнася вино в бял котел, дава най-напред на царя да пие, след което черпи и хората от свитата му. Останалото вино в котела се плисва върху царя и се изрича благословията: „Хайде, нека е берекет! Да прелива през праговете!“. Царят отговаря на благословията с „Амин“. След като стигне до своя дом, царят се преоблича с нови дрехи и, окичен с венците на главата и през раменете си, той сяда на дълга трапеза да посрещне гости и хората от цялото село (градска махала). Затова за цар на този празник се избира заможен човек. Обиколката на селото от лозарите завършва в къщата на царя, където отново се прави угощение и голямо хоро. В селското празненство вземат вече участие и жените.

Хорото, със своя смисъл на ритуално обиграване на територията има ключов характер при празника. Хоро играят мъжете на лозето със забучени в пояса или свити на венец лозови пръчки. Хоро се играе на общата трапеза на лозята, хора и ръченици се играят по пътя от лозята до селото. Накрая в средата на селото, на мегдана, се играе т. нар. Зарезанско или Трифонско хоро. Хороводецът, най-често „царят“, държи в ръка бъклица или котле с вино и с лозови пръчки (Варненско). „Мъжкото хоро“ (в което участват само мъже) се играе с бъклица с натопени лозови пръчки, а „коркорбашията“ (водачът) върти по особен начин отрязаните пръчки (Първомайско). Материали от българското село Карадър, Лозенградско (днес Турция) сочат една много старинна форма на ритуално хоро в чест на св. Трифон т. нар. „босо хоро“, при което участниците играят без цървули, боси, независимо от студа.

Тя трябва да бъде приготвена с необходимото внимание от страна на домакинята. Още в ранни зори тя става, за да приготви прясна пита. За целта са необходими единствено 1 кг брашно и 1 чаена лъжичка сол. Брашното се пресява, за да остане само най-чистото от него. След това трябва равномерно да се посоли и от него да се замеси тесто, като се прибавят 2 чаени чаши хладка вода. Тестото се меси докато започне да образува шупли. След това направената пита се изпича в добре загрята предварително фурна. След като питата е готова, се покрива с памучна кърпа, за да не изсъхне кората ѝ.

Като основно ястие по стар български обичай се препоръчва пълнена кокошка с ориз или булгур.


Дионис (на старогръцки: Διόνυσος; на латински: Bacchus) е божество на възраждащата се и умиращата природа, плодородието, на лозарството, гроздобера, виното, на веселието и ритуалната лудост, религиозния екстаз и театъра в древногръцката религия и митология. Виното играе важна роля в гръцката култура и консумацията му заема главно място в култа към Дионис. Преклонението към него става твърдо установено през VII век пр. Хр. Възможно е култът към Дионис да има още по-стари корени в микенската цивилизация или в минойски Крит. Произходът му остава неясен, но той винаги е чужденец, а формите на култа към него са разнообразни, описани от античните източници както при гърците, така и при траките При някои религиозни традиции той пристига от изток, като чужденец от Азия, при други – от Етиопия на юг. Някои учени го смятат за синкретична форма на гръцко божество на природата с богове на траките и фригите (Сабазий и Залмоксис). Той е бог на непосредственото явяване, „пристигащият бог“, и това е съществена част от култа към него. Той е важен бог в древногръцката религия и значението му нараства с времето, като бива включван като последен в списъка на дванадесетте олимпийски богове, единствен с простосмъртна майка[9]. Фестивалите в негова чест са движеща сила за развитието на старогръцкия театър.

Почитан е и в Древния Рим (Бакхус, Либер Патер), в Тракия и Фригия. Празниците (Дионисови мистерии), посветени на Дионис, в Гърция се наричат Дионисии, в Рим – вакханалии, в Тракия – розалии. Изобразяван често с кантарос и тирс (жезъл), понякога обвит с лоза и с капещ мед, който е както магически източник на благодат, така и оръжие срещу враговете на неговия култ. Наричан Eleutherios (освободител), той дава чрез виното, музиката и танца свобода на последователите си, премахва страховете и грижите им и чрез участието си в мистериите, те получават неговата сила. Еврипид описва това във Вакханки

Култът към Дионис е също „култ към душите“; неговите менади (вакханки) хранят мъртвите с кървави приношения, а богът осъществява божествената комуникация между живите и мъртвите between the living and the dead.

Митологията описва Дионис като син на Зевс и на Семела, макар че според орфическата традиция той е син на Зевс и Персефона. В елевзинските мистерии той се идентифицира с Иакхос, син (или съпруг) на Деметра.

Митология:
Дионис е един от главните богове в гръцкия пантеон. Той е син на Зевс и на Семела. Семела е тиванска принцеса, името на която някои автори свързват с фригийската дума zemelos („земен“). Когато ревнивата Хера разбрала, че Семела (смъртна жена, по друга версия – богиня на земята) е бременна от Зевс, тя ѝ се явила като старица и посяла в нея съмнението, че именно бог е бащата на нероденото ѝ дете, като накарала Семела да помоли Зевс да ѝ докаже, че е бог и да покаже силата си. Зевс я увещал да не го моли за това, защото нямало смъртен, който да видел бог и да останел жив, но накрая отстъпил пред молбите ѝ. Семела загинала от пламъците на Зевсовите мълнии. Зевс спасил нероденото дете, като го зашил в бедрото си. Няколко месеца по-късно се родил Дионис, който по-късно извадил майка си от подземния свят и я направил безсмъртна. Дионис става съпруг на Ариадна, дъщерята на критския цар Минос

Според орфическата традиция той е син на Зевс и Персефона – владетелката на подземното царство, или на Семела. Ревнивата Хера отново се опитала да убие детето, този път като изпратила титаните да го разкъсат, като го примамят с играчки. Титаните се страхували, че Дионис ще наследи трона на Зевс и го преследвали. При това Дионис претърпял различни метаморфози – превърнал се в лъв, бик, козел, пантера и др. Титаните го разкъсали и изяли части от тялото му. Зевс изпепелил с мълнията си титаните и от техния прах се родили хората. Това схващане е основа на Дионисовите мистерии, тъй като се смятало, че във всеки човек е заложена частичка от Дионис, тоест божествена същност. Атина и Деметра успели да спасят сърцето на малкия Дионис. Зевс използвал сърцето, за да възстанови тялото му, като го поставил в утробата на Семела. Оттук и наричат Дионис „дважди роден“. Някъде се казва, че Зевс дал на Семела да изяде сърцето на бебето, за да забременее.

Още Омир разказва легендата за Ликург, по-късно споменаван като цар на тракийското племе едони, който бил настроен враждебно към новия божествен цар. Дионис се уплашил от неговия вик и се скрил в лоното на Тетида. По-късно Дионис с войската си пленил Ликург и го ослепил. По други версии му вдъхнал лудост и Ликург убил сина си Дриант с брадва, мислейки че подрязва лоза или бил разкъсан от конете си на върха на планина. На мястото на Ликург Дионис поставил Харопс, който му издал тайните на Ликург. От тази царска династия, която наследила и тайните на Дионисовите мистерии, според някои автори произлиза и Орфей. После Дионис отишъл в Тива и там също сменил старата династия. Следван винаги от тиас – спътници, най-често жени, Дионис завладявал разни страни, в които жените преминавали на негова страна, опълчвали се срещу мъжете си, напускали градовете и бродели из планините, обхванати от вакхическа лудост.

В елевзинските мистерии той се идентифицира с Иакхос, син (или съпруг) на Деметра.

На повторното раждане (прераждане) и метаморфози в различните версии се отдава мистично значение. Те са основната причина за култа на Дионис и мистериите, свързани с него, които се проявяват и до днес в народните празненства на Балканите, свързани с лозарството.

Сабазий (Сабо, гр. - навярно спасител) - фригийско-тракийско божество на растителността, земеделието и лечението, древно божество на живата природа, на човека и неговото здраве, на продължението на рода,[2] благодетел и дарител на безсмъртие.

Оргастичният му култ преминал през V век пр.н.е. в Гърция, първоначално почитан под името Загрей, а оттам в Древния Рим и се слял с култа на орфическо-тракийския Дионис (грц. Διόνυσος) Бакх, Бакхус (лат. Bacchus)

Българският народ е много древен и с богата културна история, но ние сме забрави това и сме приели нови модерни глупости, които сме видяли от запада. :D
#БГКоноп
Кредит: Wikipedia, ЕПА
Аватар
kingpin
Градинар
Градинар
Мнения: 93
Регистриран на: 21 Яну 2020, 20:21
Has thanked: 31 times
Been thanked: 54 times

приятен уикенд на всички
FB_IMG_1581652961289.jpg
FB_IMG_1581652961289.jpg (74.95 KiB) Преглеждано 1283 пъти
new vilager
Градинар
Градинар
Мнения: 116
Регистриран на: 14 Мар 2019, 14:13
Has thanked: 491 times
Been thanked: 223 times

lifestyle написа: 12 Фев 2020, 22:30 Имали фенове/берачи на ядливи гъби тук във форума?
Ходите ли по горите за гъби и кои са ви любимите ?
:)
не съм берач, фен съм и съм производител :-)

Само кладница и шийтаке !
не че има други възможности за отглеждане на култивирани гъби, като изключим печурката, де....

Никога не съм и няма да произвеждам печурка. Както е писал и first, дървесните гъби са по-вкусни, по-чисти и с по-малка вероятност да се отровиш, защото по-рядко имат двойници -отровни.

А що се касае за култивираните, печурката (first отново е много прав) расте бързо и затова се предлага и продава най-много, но тя расте буквално върху фекалии...вярно конски и кравешки в различни съотношения, но фекалии. Дървесните гъби се хранят от целулозата. Правил съм много експерименти с култивирани щамове на кладница и шийтаке. Полудиви, диви, култивирани, български, македонски, норвежски и т.н. Кладницата е уникална гъба. За мен е една от най-изумителните гъби. Първо - винаги можеш да си купиш култивирана и на 100% да си сигурен, че не е отровна. Второ - замества на 100% месото (по вид и донякъде на вкус замества успешно пилешкото). Съдържа невероятно много полезни вещества, ползва се и за лечение.

Отнесох се :-)

Гъбата не е растение....гъбата не е животно....гъбата е ГЪБА :-)
В памет на голям приятел, който ме запали по отглеждането, изучаването и безкрайните експерименти с мицел, компост и технологии за отглеждане на гъбите, но преди 2 г си отиде без време ...
"Освен сега, има и после !"
Публикувай отговор